maandag 23 december 2013

Gezonde havermout/appel/bananencake



Sinds kort ben ik lid van een de Facebookgroep Foodbloggers. Binnen deze groep wordt iedere maand een foodblogswap georganiseerd.
Als je je daar voor opgeeft krijg je een foodblog toegewezen en kies je daarvan een recept dat je gaat maken.
Uiteraard is het de bedoeling dat je hierover weer blogt. Erg leuk!
Ik mocht een recept kiezen van www.puursuzanne.wordpress.com. Dit is een blog over gezond en puur eten dus ik daar was ik helemaal blij mee.
Ik heb 2 recepten gemaakt en uiteindelijk gekozen voor deze gezonde "cake".
Ik keek altijd met een beetje argwaan naar recepten voor cake en gebak waar helemaal geen meel, boter of suiker aan te pas komt.
Dit kan toch niet echt lekker zijn, dacht ik. Reden te meer om het nu toch maar eens uit te proberen en daar heb ik zeker geen spijt van!
Deze cake is echt heel lekker!!

Dit zijn de ingrediënten;
Beslag:
2 bananen
120 gram ontpitte dadels
100 gram havermout
1 ei
50 gram amandelen
1 theelepel zuiveringszout/baking soda (bakpoeder)
roomboter om het bakblik in te vetten

Vulling:
1 appel in kleine stukjes
60 gram rozijnen, 30 minuten geweekt in warm water
kaneel
koek/speculaaskruiden

Verder heb je nodig: een keukenmachine en een bakblik.

In het recept van Suzanne worden cacao nibs gebruikt maar omdat ik die niet in huis had en
omdat ik deze cake voor Sinterklaasavond maakte heb ik in plaats van de cacao nibs speculaaskruiden toegevoegd.

 

 
En zo maak je het:
Verwarm de oven voor op 180 graden en vet het bakblik in met roomboter.
Meng de rozijnen met de stukjes appel en strooi hier ruim kaneel en koek/speculaaskruiden over.
Meng alles goed door elkaar.
Doe de dadels samen met de amandelen, bananen en de havermout in de keukenmachine. Meng dit tot een egale massa.
Voeg daarna het ei en het bakpoeder toe en meng nog 30 seconden.
Schep het appelmengsel door het beslag en zorg dat het goed door het beslag wordt verdeeld.
Schep het beslag in het blik en strijk het nog even glad met de achterkant van een lepel.
Zet de cake in de oven voor ca. 30 minuten. Test met een satéprikker of de cake gaar is
(als de prikker droog en schoon uit de cake komt is deze gaar).
Laat de cake afkoelen voor je hem uit het blik haalt.
 
Ik ben erg benieuwd wat je ervan vindt!
Eet smakelijk!
 



5 opmerkingen:

  1. Wat fijn dat de cake goed is bevallen. Goed idee ook met speculaaskruiden.
    Hij ziet er heerlijk uit!

    Liefs,

    Suzanne

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Suzanne, goed recept hoor! Ik heb je kip met pesto ook gemaakt daarvan volgt nog een blogpost. Groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wauw wat lekker vooral met die dadels erdoor. Goed idee om er havermout doorheen te doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Gisteren gemaakt. Wat een heerlijk cake is dit geworden. De gedachte dat er geen suiker en meel aan toe is gevoegd maakt het een lekker gezonde cake. Ik zoek alleen nog een alternatief voor het ei dat wel is toegevoegd.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Erg lekkere cake. Je kan het ei weglaten, en kan een extra banaan toevoegen, of een beetje azijn, wat citroensap of wat spa rood. Gewoon even op google ei-vervanging intypen..

    BeantwoordenVerwijderen